Assistent Marine



zijaanzicht Sleepboot Assistent

De Sleepboot Assistent

is een schip van het type havensleepboot.
De afmetingen zijn: Lengte x Breedte x Diepte 16.80 m x 4.32 m x 1.95 m. De holte is 2.10 m en de maximum toelaatbare waterverplaatsing is 76,976 m3. De boot is voorzien van een ijsbreeksteven.





geschiedenis van de boot

De sleepboot Assistent is in opdracht van P. Smit jr. gebouwd bij H.H. Bodewes Millingen a.d. Rijn. In 1954 werd zij tewater gelaten onder de naam Krammer. Na enkele jaren dienst te hebben gedaan in de zeeboot assistentie, bleek zij mede door de schaalvergroting in de scheepvaart al snel te klein. Na haar carrière als havensleepboot heeft de boot nog geruime tijd dienst gedaan in de vaart met bakken op Zeeland. In 1965 werd de Krammer verkocht aan Rijkswaterstaat -later genoemd (DGSM) Directoraal Generaal Scheepvaart en Maritieme zaken- en voer voor de Rijkshavendienst Rotterdam onder de naam RHD 4. De boot zou ook nog enige tijd gevaren hebben onder de naam RWS XII, gegevens hierover ontbreken. De sleepboot is in 1965 voor het gebruik als patrouillevaartuig voorzien van een groter stuurhuis en een brandblus installatie. In 1983 is de sleepboot aangekocht door
M. Laarman uit Leidschendam en herdoopt in "Assistent".
In het totaal zijn er 13 stuks van dit type sleepboot geweest, 11 stuks zijn er gebouwd bij
H.H. Bodewes Millingen a.d. Rijn, en 2 zijn er gebouwd bij scheepswerf Akerboom in Leiden. Er varen er nu nog twee rond in Nederland, de "Assistent", en de "Maas 1".


oud prentje van de Krammer

de sleepboot Krammer

in zijn oorspronkelijke staat. Duidelijk is nog het originele stuurhuis te zien.





De Krammer nu als "Assistent"

Met uitzondering op het grotere stuurhuis is de gehele boot verder in originele staat gebleven.
vooraanzicht van de Assistent





de machinekamer

De voorstuwing word verzorgd door een 6-cilinder Caterpillar dieselmotor van het type D342NA. De motor heeft een vermogen van:
172 PK continue bedrijf       bij 1225 omw/min
200 PK intermitterend bedrijf bij 1225 omw/min
220 PK maximum                bij 1300 omw/min
Via een hydraulische keerkoppeling TwinDisk 3:1 word het vermogen overgebracht naar een 3-blads schroef brons rechtsom draaiend met een diameter van 1350 mm spoed 840 mm fabr. Lips. Het starten van de motor geschied d.m.v. perslucht. Voor het starten van de motor zijn er twee luchtflessen aanwezig van elk 122 ltr bij een druk van 30 atm. Via een reduceerventiel word deze druk gereduceerd naar 8 atm. Met deze druk word een persluchtstartmotor aangedreven. Voor het hervullen van de luchtflessen is een 2-traps compressor geïnstalleerd, deze word door een PTO (Power Take Off) vanaf de hoofdmotor aangedreven.

de Caterpillar Geveke motoren

de Caterpillar



naar begin van homepage





Assistent Marine st
Rotterdam
NEDERLAND





Reacties naar: M. Laarman m.laarman@assistentmarine.nl